Jarkko Kalliolla ja Antti Laitisella on halu pukea suomalainen mies tyylikkäästi ilman pönötystä. Kaksi vuotta sitten syntyneessä FRENN-merkissä yhdistyy herrojen laaja osaaminen suunnittelun ja markkinoinnin alueelta. Rento räätälöinti kiinnostavissa materiaaleissa kuvaa merkin vaatteita. Myös mittatilaustyöt kulkevat jatkuvasti rinnalla. Tuleviin Linnan juhliin FRENNiltä on tulossa peräti kolme miesten pukua. www.frenncompany.com
Monipuolinen tausta
”Designer Man” Antti Laitisen ajoi muodin pariin hänen kiinnostuksensa historiaan ja halu tietää miltä ihmiset eri aikoina näyttivät. Pukuhistorian kirjoja nuorukaisena luettuaan hän opiskelikin hetken historiaa yliopistossa. Laitinen vaihtoi historian vaatetuksen opiskeluun Kuopion muotoiluakatemiassa ja ajatus omasta merkistä pyöri mielessä jo opiskeluaikoina. Laitinen on työskennellyt suomalaisessa vaatetusteollisuudessa laajasti lähes kaikissa suurissa taloissa, joten tuotehallinnan prosessit ovat todella tulleet tutuiksi.
”Marketing Man” yrityksessä on Jarkko Kallio, jolla on pitkä kokemus brändin rakentamisesta sekä suunnittelijana että markkinointiviestinnän koordinoijana. Oma toiminimi pyöri Finlaysonin päivätyön ohella iltapuhteina ja muotoilutoimisto Harri Helorinteen kanssa starttasi 2006. Kallio oli punninnut alavalintaa lukiolaisena matkustaessaan yksin Pariisiin. Siellä puntari kallistui Kauppakorkean sijasta Taideteollisen korkeakoulun puoleen.
Muutokset molempien herrojen työkuvioissa ja positiivinen pienten merkkien noste Suomessa houkutti Laitisen ja Kallion kokeilemaan omaa osaamistaan. FRENN-brändin rakentaminen tuli luonnollisena jatkeena vaatetus- ja design-alalla työskentelylle.
Hyvällä tavalla erilaista
Antti Laitisen mukaan tärkeintä designissa on löytää oma kädenjälki. ”Olemme vähemmän laumasieluja muihin skandinaaveihin verrattuna. Suomalainen suunnittelu tunnetaan osana Pohjoismaita, mutta olemme Skandinavian outo lintu.”
Istuvuus, yksityiskohdat ja laatu ovat tärkeässä asemassa FRENNin vaatteissa. Miestenmuodin perusvärit sininen, musta ja harmaa saavat rinnalleen sesonkiin liittyviä, tarkalla silmällä poimittuja maustevärejä. Materiaalivalintoihin kiinnitetään erityistä huolellisuuutta ja kiitosta on tullut eurooppalaisten kankaiden käyttämisestä.
Vastuullisuus ympäristöasioista yhteistyöyritysten palkkojen maksuun on FRENNin tekijöille tärkeää. Suurimmassa osassa EU:n maita on hyvä lainsäädäntö, joka toimii myös käytännössä. FRENNin tuotteista kerrotaan avoimesti missä kangas ja tuote on valmistettu. Tuotantoa on Virossa ja neuleita valmistetaan Tuusulassa.
FRENNin vaatteisiin voi pukeutua aamusta iltaan
Merkin kokonaiskonseptiin kuuluu, että eri tuotteita voi yhdistellä keskenään. Asuissa on hyvä olla ja samassa kokonaisuudessa voi mennä moneen paikkaan. Kalliosta ja Laitisesta tuntuu erikoiselta, että ihmisellä olisi irrallinen työminä ja täysin erinäköinen vapaa-ajan persoona. ”Haluamme tuoda esiin, että oma itsensä voi olla koko päivän. Tuntuu vieraalta törmätä vaikkapa lakimieheen, joka viikonloppuisin näyttääkin niin eri henkilöltä kuin arkena, ettei häntä tunnista vapaa-ajalla!”
Askel kerrallaan
”Meillä ei ole ollut valittamista, sillä olemme saaneet hyvin apua alkuun.” Kallio ja Laitinen kertovat yrityksensä perustamisesta. ”Tässä meillä on tapahtunut isoa muutosta, sillä starttivaiheeseen löytyy jo hyviä instrumenttejä.” Yrityksellä täytyy olla oma pohja kunnossa ja osaamisensa täytyy pystyä esittämään asiallisesti.
Suomessa alan ongelmana on muodin ekosysteemin puuttuminen Neuvostoliiton kaupan hävittyä. Ruotsissa ja Tanskassa vastaava veto tulee länsiviennissä. Meillä vaatetusyritykset kamppailevat yhteisen ongelman kanssa vientiosaajien puuttuessa.
Myös sijoittajapuolelta puuttuu muodin sisältöosaamista – ja kiinnostusta alaa kohtaan. ”Maassa, jossa on paljon insinöörejä, on luontevaa sijoittaa oman, tutun alan yrityksiin.” Kallio kommentoi. ”Muodissa kysytään heti paljonko on myyntiä, kun pelifirmoilla voi rahoituksen saamiseen riittää, että tiimi on kasassa.” Laitinen jatkaa. FRENNin kansainvälistymisestä tekijät tietävät, että se vaatii aikaa, pitkäjänteisyyttä ja paljon työtä.
Yhteistyötä muiden vaatetusyrittäjien kanssa käydään lähinnä ajatusten vaihtona. Synenergia eri vaatemerkkien välillä on vaativampaa kuin vaikkapa sisustuspuolella, sillä esimerkiksi ulkomaiset messut ovat sirpaleisempia. Viron tehtaalle on FRENNin kautta tullut useita suomalaisia asiakkaita. Kallio ja Laitinen korostavat, että tällainen yhteistyö ei ole keneltäkään pois.
”Haluamme tuoda esiin, että olemme Helsingistä.”
Merkistä halutaan kertoa helsinkiläisenä yrityksenä. Ensi kevään esitteissä mallisto kulkee otsikolla FRENN Honestly Helsinki. Suomalaisen työskentelytavan rehellisyys ja suorasukaisuus näkyvät myös tuotteissa. Luonnonläheisen merenrantakaupungin henki on merkin taustalla.
Vapaa-ajan vähyydestä herrat syyttävät omaa ajanhallintaansa. Omassa yrityksessä jää helposti puuhastelemaan, eivätkä työajat ole niin tarkkoja, kuin toisen leivissä. Yrittäjien omassa helsinkiläisarjessa Jarkolla uiminen on pitkäaikainen harrastus. Taidetta seurataan yhdessä lempigallerioiden Anhavan, Galerie Forsblomin ja Helsinki Contemporaryn tarjonnasta.
Seuraavaksi saamme seurata vuoden suurimmassa pukukavalkadissa Linnan juhlissa FRENNin asuja useamman herravieraan yllä. FRENNin tyylissä juhlivat Kyrö Distillery Companyn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen, eduskunnan nuorin kansanedustaja Ilmari Nurminen sekä vientijohtaja Nicholas Nordström.
Bonjour d’Helsinki! La marque des vêtement d’hommes FRENN a vu ses débuts en 2013 par ”designer man” Antti Laitinen et ”marketing man” Jarkko Kallio. Ils ont fait leurs carrières dans les grandes entreprises finlandaises. Cette marque fait partie du design finlandais moderne, que je suis heureuse de voir de plus en plus dans notre pays. Basés à Helsinki, ils veulent aussi faire savoir qu’ils viennent d’Helsinki où la nature et la vie urbaine se rencontrent. La capitale finlandaise bouge et les messieurs de FRENN disent que les designers finlandais sont plus audaces que les collègues scandinaves. www.frenncompany.com
@KPohjanvirta #lilous