Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa

Spread the love

Modernismin edelläkävijän Tyko Sallisen (1897-1955) tuotannossa on nähtävissä selkeästi vaihtuvat tyylikaudet. Kauniit maisemamaalaukset, muotokuvat ja heleä väripaletti vaihtuvat sittemmin tummasävyiseen kuvamaailmaan, joka kuvasi uskonnollisia ristiriitoja ja suomalaista rahvasta. Helsingin taidemuseoon Sallisen näyttelyn kuratoinut Tuula Karjalainen on kirjoittanut taiteilijasta kiehtovan elämänkerran. Peintre Tyko Sallinen (1879-1955) venait d’un milieu populaire à l’époque où la peinture était un privilège de la classe supérieure. Sa première femme Helmi Vartiainen était également peintre et modèle de l’artiste. Le voyage de neuf mois à Paris fut productif et marqua le travail de Sallinen. Il fut le pionnier du modernisme finlandais. L’exposition de Sallinen à HAM Tennispalatsi jusqu’au 27 août.

Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art
Tyko Sallinen: Äiti ja lapsi, 1910 © HAM / Kuva: Hanna Rikkonen
Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Aion viedä lapset Sallisen näyttelyyn tutkailemaan siveltimen käyttöä. Teoksissa on hienoja esimerkkejä eri tekniikoista, kuinka väriä voi kankaalle levittää: palettiveitsellä kaapimista, herkkiä vetoja, rajuja kaaria, maalia ohuelti tai paksummin.

”Sallisen värit soivat, laulavat ja elävät” /Tuula Karjalainen, näyttelyn amanuenssi

Lestadiolaiseen räätäliperheeseen syntyneen Tyko Sallisen elämä oli värikästä ja ristiriitaista. Taiteilijan taival aikaisemmin vain varakkaiden porvarisperheiden lapsille varatussa ammatissa toi Suomen taiteeseen merkittäviä vaikutteita. Sallinen muokkasi käsitystä siitä, mitä aiheistoa oli sallittua maalata. Tyko Sallisen vaimostaan Mirristä eli Helmi Vartiaisesta maalaamat muotokuvat -jopa imettämässä- kuuluvat taiteilijan merkittävimpiin teoksiin. Sallinen kohautti  monella rintamalla, mm. töittensä aiheilla, riitaantumalla kansallistaiteilija Gallen-Kallelan kanssa ja yleisellä hummailulla. Ensimmäiseltä Pariisinmatkalta Sallisen mukaan tarttui uudistunut väripaletti. Hän osasi kerätä ympärilleen taiteilijatovereita ja toimia johtajana.

Pariisin matka ”sytytti valot” Sallisen taiteessa

Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Helmi Vartiainen Tyko Sallisen kuvaamana työssä Mirri 1919 ja oikealla Vartiaisen omakuva. Hän oli kotoisin Sortavalasta, valveutuneesta perheestä, ja sai opiskella Taideteollisen koulun iltalinjalla.
Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art
Tyko Sallinen: Leppiä keväällä, 1911© HAM / Kuva: Hanna Rikkonen

Tummat värit ja konflikteja

Sallisen perhe-elämään liittyi paljon eripuraa ja traagisia käänteitä. Jos taiteilija olikin nimittänyt hummailevat kaverinsa ”suruttomiksi” lestadiolaisten ei-uskovaisista käyttämän nimityksen mukaan, aiheutti hän itse paljon surua ensimmäiselle vaimolleen. Tyko lähetti Helmin tietämättä vanhimman lapsen Kööpenhaminaan. Parin erottua Sallinen avioitui Katarina Tschepurnoffin kanssa, välit tyttäriinkin olivat kaikkea muuta kuin auvoisat.

Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Kaksi puuta, 1911 ja yksityiskohta teoksesta Kalpea aurinko, 1911

Marraskuun ryhmä

Miehinen taiteilijaryhmä marraskuulaiset kuvasivat arkista ja sisällissodan haavoittamaa kansaa ilman ihannointia. Sallisen maalausten heleät sävyt vaihtuivat savenharmaaseen, ruskeaan ja mustaan. Aihepiireissä kuvattiin tavallisia ihmisiä ja Sallisen ankaran uskonnollisesta lapsuudesta kumpuavaa kuvastoa. Fyysisen kurituksen ja hartauden yhteentörmääminen lapsuuden kodissa ei ollut vaikuttamatta myös taiteeseen. Jytkyjen ja Hihhuleiden sisältö oli hyvin erilainen kuin raikkailla väreillä leikittelevien modernististen teosten.

Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Saarnaaja, osatutkielma Hihhuleihin, 1918.
Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Omakuva, 1911 ja Omakuva hattu päässä, 1942. Nuoruuden hennot hahmotelmat ovat vaihtuneet tasaisempaan siveltimen käyttöön.

TYKO SALLINEN -SUOMALAINEN TARINA

Näyttelyn kuraattori Tuula Karjalainen on kirjoittanut kirjan Tyko Sallinen Suomalainen tarina. Karjalaisen sujuvaa tekstiä on nautinto lukea sen ansiokkaan taustoituksen ja kikkailemattoman, elävän kielen vuoksi. Sallisen elinoloja peilataan kiinnostavasti aikakauden yhteiskuntaoloihin ja naisen asema tuodaan myös esiin arjen ja taiteen kuvauksessa. Toisaalta Karjalainen muistuttaa teosten olevan tulkittavissa ilman ainaista suodatusta taiteilijan elämänvaiheiden kautta.

Tyko Sallinen 27.8. asti HAM:ssa L I L O U ' s #lilous lifestyleblogi Kaisa Pohjanvirta #HAMHelsinki Tennispalatsi Helmi Vartiainen modernismi ekspressionismi #lilous Marraskuun ryhmä #taide #art Tuula Karjalainen
Taidehistorijoitsija Tuula Karjalaisen kirja Sallisesta on antoisaa luettavaa. Vasemmalla kuva työstä Saaren Anni. Sallisen tukija Stenman lahjoitti sen Ateneumille, mutta pari viikkoa siellä esillä ollut työ palautettiin Stenmanille saatesanoin, ettei työ tule toimeen taidemuseon muiden töiden kanssa.

 

@KPohjanvirta #lilous

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *