Henri Cartier-Bresson Ateneumissa 31.1.2016 asti

Spread the love

Kuvajournalismin edelläkävijänä pidetty Henri Cartier-Bresson (1908-2004) oli elämän tarkkailija, jonka kamera oli hänen luonnosvihkonsa. Historiallisesti merkittävät tapahtumat, arkinen elämä ja tunnettujen taiteilijoiden potretit näyttäytyvät yhtä tärkeinä töinä. Ateneumissa voi tunnelmoida tammikuun loppuun asti maailmoita, joita ei enää ole. 

#lilous @KPohjanvirta helsinkiläinen lifestyle-blogi @AteneumMuseum
Sunday on the banks of the River Marne, France, 1938. © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

 

Ihmisjoukkoja ja yksilöitä, arkea ja historiallisia hetkiä

Henri Cartier-Bresson kirjoitti laittavansa kuvaamisessa pään, silmän ja sydämen samalle akselille. Kun nykyisten mainoskuvien kiillotettu virheettömyys pyyhkii sydämen usein valokuvista jäljettömiin, niin tunteellisena tunnetun kuvaajan töissä voidaan nähdä laajalti ihmisyyden kirjoa. Tässäkin jokimaisemassa ihmiset istuvat mutkattomasti retkellä, siinä ei kilpailla virheettömimmästä olemuksesta tai evästyksestä.

Cartier-Bresson on kuvannut ihmisten luona ja siellä missä tapahtuu. Ihmisjoukot ja yksilöt ovat olleet hänen aiheinaan ympäri maapalloa. Hän näytti kuvissaan Euroopan kolkkia, Kiinassa Kansanarmeijan saapumisen, balilaista teatteria, sirkuslaisia, kaupunkien kujia ja lapsia, Gandhin juuri ennen tämän kuolemaa, Neuvostoliitosta kuvareportaasin Paris Matchille, Amerikan eri laitoja ja kuuluisien taiteilijoiden potretteja.

#lilous Cartier-Bresson Finnish National Gallery L I L O U ' s #lilous helsinkiläinen lifestyleblogi blogeuse finlandaise Kaisa Pohjanvirta #mode #Helsinki @KPohjanvirta
The Berlin wall. West Berlin, West Germany, 1962. © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

 

Katsomisen taidolla valokuvaaja välittää “ratkaisevat hetket”

Juuri auenneessa näyttelyssä on kolmisensataa Cartier-Bressonin valokuvaa. Kuvaajaa on nimitetty instituutioksi, mutta silti töitä ei tarvitse lähestyä juhlavasti. Vierastan muutenkin loputonta kuvatulkintaa, tärkeintä on kuvien välittämä tunnelma. Ajankuva, ihmiset ja kuvien kauneus pysähdyttävät aitoudessaan.

Cartier-Bresson kuvasi ilman salamaa sommittelultaan jännittäviä kuvia. Hän saattoi jäädä odottamaan, että valittuun maisemaan tuli ihminen, jota kuvata. Valokuvaaja itsekin ajatteli, ettei kuvien arvoitusta pidä liikaa selittää: siksi kuvat täytyy itse nähdä.

Näyttelyssä on esillä video The decisive moment, Ratkaiseva hetki, jolla kuullaan taiteilijan ajatuksia omasta työstään englanniksi. Hän kertoo, kuinka kuvatessa on oltava oma itsensä, mutta myös unohdettava itsensä. Video kestää 18 minuuttia ja on todellakin kuuntelemisen arvoinen.

#lilous Ateneumissa Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos #ateneum L I L O U ' s #lilous helsinkiläinen lifestyleblogi blogeuse finlandaise Kaisa Pohjanvirta #mode #Helsinki @KPohjanvirta
Leningrad, Russia, 197.3 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

 

Cartier-Bresson laittaa ajattelemaan kuvavirtaa, jossa elämme

Muistiinpanoissaan Cartier-Bresson kirjaa, että valokuva on välitön teko, kun taas piirustus on meditaatiota. En tuntenut Cartier-Bressonia piirtäjänä, tätäkin puolta oli hienoa päästä hieman kurkistamaan. Näyttelyssä on mukana paljon tuttuja muotokuvia Sartresta Matisseen, joitakin vieraampia valokuvia jäin ihailemaan kauneuden ja sommittelun arvaamattomuuden vuoksi.

Tällaista syväluotaavaa kuvaraportointia näkisin mielelläni nykyajastakin. Ja kun asiaa alkaa ajatella, niin kuvajournalismi elää väkevästi. Lauri Eriksson tarttui ajankohtaiseen aiheeseen kuvatessaan kaupunkinsa asunnottomia, Meeri Koutaniemi laittaa itseään likoon ympäri maailmaa, Humans of New York -sivusto koskettaa ihmisiä laajasti kertoessaan yksittäisiä elämäntarinoita.

(Postikortti Cartier-Bressonin kuvasta Le Lipp, 1969 on koristanut vuosikausia kylpyhuonettani. Se on muisto Pariisin nuoruudesta, jolloin samastuin kuvan minihametyttöön.)

#lilous Ateneum Fondation Cartier-Bresson L I L O U ' s #lilous helsinkiläinen lifestyleblogi blogeuse finlandaise Kaisa Pohjanvirta #mode #Helsinki @KPohjanvirta @AteneumMuseum
Pariisinpäiväkirjojeni kannessa kulki Cartier-Bressonin kuva, johon samastuin. Cette photo (Le Lipp, Paris, 1969, Henri Cartier-Bresson) présentait mon alter ego dans ma jeunesse à Paris. La carte postale dans ma salle de bain.

 

(Klassikkokuvaajien työt osuvat usein myös omaan elämään: omassa kylpyhuoneessani on vuosikausia ollut postikortti Cartier-Bressonin työstä. Minihameessa päiväkirjaa kirjoitellen samastuin kuvan tyttöön, nyt pidän kuvaa muistona.)

Taiteilija itse: monsieur Cartier-Bresson:

#lilous à la Galerie Nationale Finlandais, Henri Cartier-Bresson L I L O U ' s #lilous helsinkiläinen lifestyleblogi blogeuse finlandaise Kaisa Pohjanvirta #mode #Helsinki @KPohjanvirta
Henri Cartier-Bresson. Forcalquier, France, 1972 © Martine Franck/Magnum Photos

“L’appareil photographique est pour moi un carnet de croquis, l’instrument de l’intuition et de la spontanéité..” H.C-B.

Henri Cartier-Bresson, The Man, the Image & the World, jusqu’au 31 janvier 2016 au Musée d’Ateneum, Galerie Nationale de Finlande. www.ateneum.fi 

“Je n’ai aucun message à délivrer, rien à prouver; voir et sentir, et c’est l’oeil surpris qui décide.” H.C-B.

@KPohjanvirta #lilous

2 vastausta artikkeliin “Henri Cartier-Bresson Ateneumissa 31.1.2016 asti”

  1. Minulla puolestaan oli vuosikymmeniä sitten kalenterin päällä Cartier-Bressonin poika viinipullon kanssa; välitön siirtyminen nuoruusvuosien tunnelmiin aina kuvan nähdessäni. Näyttely, jonne ehdottomasti haluan päästä käymään.

    1. Hei, kiitos viestistäsi!
      Ehdottomasti kannattaa katsastaa näyttely: esillä on myös paljon tuntemattomampia töitä, joita jaksaa ihastella.
      Ainakin itse sain paljon uutta ajateltavaa kuvien suhteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *