Tanskassa toimii perinteistä kirpputori-ideaa uudella tavalla hyödyntävä myymäläkonsepti. Myymälään kävi tutustumassa Tanskassa asuva Marjoannika Nyman, joka toimitti jutun Vieraskynäpalstallemme.
Mekko-ostoksilla
On tavallinen arkipäivä. Ihmisiä vilistelee pitkin poikin katuja latinalaisessa korttelissa, Aarhusin kaupungin vanhimmassa kaupunginosassa. Alue on tunnettu design-vaateliikkeistä, pienistä putiikeista, 1600-luvulta peräisin olevista mukulakivikaduista, viikinkiajasta muistuttavista kirkoista ja museoista ja tunnelmallisista kahviloista ja ravintoloista.
Ostoslistallani on mekko työpaikan kesäjuhliin. Kävelen tanskalaisten kaverusten Karl-Oskar Olsenin ja Brian Jensenin vuonna 2002 perustaman Wood Wood -merkkimyymälän ohi. Samoin teen tuoreen tanskalaisen vaatemerkki Comfy Copenhagenin liikkeen suhteen. Rohkaistun lopulta astelemaan sisälle pieneen putiikkiin, jonka ohi olen kävellyt lukuisia kertoja. Kaupan hintatasosta minulla ei ole tietoakaan, mutta ainahan sitä voi keskittyä haaveilemaan, jos hintataso osoittautuu liian korkeaksi omalle lompakolle.
Myyjä tervehtii iloisena. Kivoja kesämekkoja on tarjolla useita, samoin paitoja ja kenkiä. Katselen hintalappuja ja sitten merkkejä. Acnen paita 340 kruunua eli noin 40 euroa. Malene Birgerin mekko 550 kruunua eli reilu 70 euroa. Hintalapussa lukee lisäksi ”Terveisiä Pariisilaisista häistä! Minne sinä viet minut?”
Tarina vaatteen mukana
Perinteistä kirpputori-ideaa uudella tavalla hyödyntävän myymäläkonseptin takana ovat Theis Vad ja Isabella Holmgaard, jotka avasivat ensimmäisen Tøjstoryn vaateliikkeen Tanskaan vuonna 2013. Konseptin ideana on myydä yksittäisten kuluttajien käytettyjä merkkivaatteita. Jokaisesta myydystä vaatteesta liike maksaa vaatteen alkuperäiselle omistajalle 40%:n komission.
Tøjstory-konsepti on loistava esimerkki hidasta muotia edistävästä liiketoiminnasta samoin kuin perinteiset ja netin kirpputorimyymälät ja sivustot. Käytettyjen vaatteiden ympärille muodostuvat liiketoimintakonseptit ovat hieno ympäristöteko vaatehävikin ja pikaostosten vähentämiseksi. Tøjstory hyödyntää omaperäisellä ja hauskalla tavalla tarinan kerrontaa osana tuotteiden markkinointia. Vaikken tapaa vaatteen omistajaa kasvotusten, tarina kulkee vaatteen mukana seuraavalle omistajalle. Se tekee käytetyn vaatteen ostamisesta samalla jotenkin erityistä. Vaate ei ole vain vaate vaan sillä on myös tarina, jota minulla on mahdollisuus jatkaa ostamalla vaate itselleni. Samalla minä kuluttajana rakennan omasta vaatekaapistani kestävämpää.
Vilinää riittää
Uskallan toivoa, että Tøjstoryn kaltaiset ”luksusvaatekirppikset” ohjaavat yhä useampaa kuluttajaa ostamaan vaatteita myös käytettyinä. Myös heitä, jotka eivät syty perinteisimmistä kirpputorimyymälöistä tai meitä, jotka tykkäämme nettissä shoppailun rinnalla käydä vielä hypistelemässä vaatteita fyysisesti myymälöissä. Mutta onko Tøjstory kannattavaa bisnestä?
Yritän tavoitella puhelimitse Theissiä, sillä Isabella on siirtynyt juuri projektipäälliköksi innovointia ja kestävää kasvua pienissä ja keskisuurissa yrityksissä Lifestyle & Design –Clusteriin. Kuulen kuinka myymälän ovikello laulaa taustalla ja mies toteaa, että koittaa palata asiaan myöhemmin. Kiirettä näyttää riittävän ja täytyy toivoa, että konsepti vahvistuu entisestään omistajamuutoksesta huolimatta. Viikkoa myöhemmin yhteydenotostani sähköpostiini kilahtaa viesti Theissiltä: – Det går rigtigt godt. Butikkerne blomstre. Tøjstorylla menee siis tällä hetkellä hyvin. Myymälät kukoistavat. Kestävää vaatemuotia edistävän Tøjstoryn tulevaisuus näyttää siis ainakin tällä hetkellä erittäin lupaavalta.
Tøjstoryn myymälät sijaitsevat Aalborgissa (Boulevarden 1 A) ja Aarhusissa (Guldsmedgade 1). Vaatteet ovat myynnissä myös Facebookissa ja Instagramissa.
@MarjoannikaNyman #lilous